Cam câte (fotografii de produs) poți face pe zi?
Aceasta este întrebarea.
Este una dintre întrebările pe care le aud foarte des de la clienții care au un număr mare de produse de fotografiat (câteva sute sau chiar mii). Este întrebarea firească și legitimă care vine din zona magazinelor online sau din zona magazinelor cu multe articole (magazine de bricolaj, de exemplu) .
Răspunsul, însă, nu este atât de simplu încât să poată fi dat instant și fără explicații suplimentare. Tariful pentru o fotografie de produs sau pentru un produs depinde, în primul rând, de produsul în sine și, în al doilea rând, de dimensiunea post-procesărilor.
Sunt cel putin doua operatiuni separate ca executie, prima este fotografierea produselor. A doua operatiune este editarea. Despre editare am mai scris aici. Pe scurt editarea poate insemna indepartarea fundalului cu avantajele pentru client explicate. Editarea nu se opreste aici, editarea poate insemna retusul fotografiei, reparatiile aduse produsului. Crezul meu este ca editarea nu este facuta ca sa salveze o fotografie executata deficitar. Editarea este facuta ca sa aduca valoare subiectului prezentat, astfel incat sa ramana in memoria consumatorului. E o ecuatie destul de complexa in care avem patru perechi de ochi. Ochiul clientului (cel care comanda lucrarea), ochiul consumatorului final (cel care cumpara produsul), ochiul meu, ochiul fotografului si nu in ultimul rand ochiul aparatului foto.
Planificare
Natura produsului poate încetini sau accelera ritmul în care se fac fotografiile. Trebuie luat in calcul timpul de manipulare, despachetare și aranjare a produsului. Legat de editarea finală a fotografiilor, decupajul de pe fundal este mai consumator de timp decât o editare care constă doar dintr-o corecție de contrast/temperatură de culoare etc.
La o sedință foto pe care am avut-o recent pentru un magazin online am făcut într-o singură zi 239 de fotografii. E mult, e puțin? Nu putem avea o analiză sinceră a situației dacă ne uităm la o singură cifră și nu o corelăm cu contextul și detaliile.
Să ne uităm la graficul cu numărul de fotografii pe oră.
Pentru a ajunge la 200 de fotografii pe zi e nevoie de planificare. Această parte a ședinței foto nu se întâmplă pe loc, după despachetarea și instalarea trusei foto.
Planificarea ședinței foto
Planificarea se face înainte de ședința foto prin consultarea cu fotograful pentru a optimiza procesul.
Prin planificare sunt stabilite produsele care urmează a fi fotografiate, ordinea de fotografiere, numărul de fotografii per produs, necesarul de personal pentru operațiuni conexe ședinței foto și alte câteva detalii.
Planificare in cinci pași
- Alegerea produselor și pregătirea lor în proximintatea zonei în care se face fotografiere;
- Alegerea celui mai bun produs (the hero product), fără zgârieturi, urme, etichete;
- Despachetare și aranjarea în poziția optimă;
- Montarea accesoriilor sau chiar a produsului, dacă este cazul;
- Demontarea, ambalarea și îndepărtarea produsului după ședința foto.
Revenind la grafic, am putut face 43 de fotografii pe oră în condițiile în care produsele au fost relativ similare. Acestea au fost despachetate și grupate după dimensiuni și culoare astfel încât să avem fundalul potrivit fiecărui produs.
Orele mai puțin productive, în care au fost făcute 14 fotografii de produs, au fost orele destinate produselor pentru care a fost necesară asamblarea. În acest caz optimizarea se putea face prin asamblarea produsului înaintea ședinței foto sau, în timp ce erau fotografiate alte produse.
Poate cea mai importantă componentă în fotografia de produs pentru magazine online este productivitatea ședinței foto. Cu cât produsele sunt pregătite mai bine și din timp cu atât crește productivitatea și resursele sunt folosite eficient.
Acesta este și răspunsul la întrebarea din titlu.
Numărul de fotografii de produs făcute într-o zi de lucru ține de cât de gata de ședința foto este produsul fotografiat și cât de puține emoții are 😀